zaterdag 13 juli 2019

de week vanaf 10 juni 2019

Lieve volgers.
We zijn even in Nederland en vanuit Hellevoetsluis maak ik deze Skogli Blog. We hebben op Skogli nog steeds geen internet, Telenor houdt ons aan het lijntje! We wachten al 4 weken op een modem!! Heel vaak hebben we gebeld en niemand wist waar ons modem gebleven was. Ambtenaren!!!
Ik ga in deze blog de bouw van de tunnel laten zien, dat is iets wat je maar een keer meemaakt van zo dichtbij. Vrijdagavond na de laatste trein van 22.00 uur begon het feest.We trotseerden de muggen en stonden met ons neus vooraan. We hebben ook wat filmpjes gemaakt, te zien via een aangegeven link van You tube.

 Hier komt ons verslag.

Op maandag arriveerde de mobiele hijskraan op de werkplek . Als de tunnel-elementen komen moet de kraan ze van de vrachtwagens tillen en op een plek neerzetten.

En stond er een rij vrachtwagens op Atnaveien die de contra gewichten voor de hijskraan kwamen brengen. Het was een kraan van 60 ton! Dat kan niet vanuit Oslo over Atnaveien rijden. Dus de contragewichten worden op de werkplek op de kraan bevestigd.



             Hier zie je de groene gewichten op een vrachtwagen liggen.

              We gingen steeds kijken als er weer wat gebracht werd...


Hier worden de tunnel elementen gebracht met zeker 6 vrachtwagens, helemaal uit Bergen...Of het niks kost! De betonfabriek in Elverum was blijkbaar te duur?


   De grote hijskraan takelt de elementen uit de vrachtwagens. Mooi is dat het dak van de    vrachtwagen open gerold kan worden.



                            Dit elementje weegt slechts 18000 kg!!!


 
Vrijdagavond 14 juni om 22.30u. Het begin van de tunnelbouw. De trein zou niet rijden tot maandag morgen 6 uur. Ze hadden dus 52 uur om alles voor elkaar te krijgen.
De man van de beveiliging  zorgde dat alles veilig verliep.

De rode vlag werd op de rails neergezet met een rood knipperlicht ernaast.
Er werd een eerste hulp container gebracht met brandblussers, verbandmiddelen e.d. 

  Daar staan alle 16 elementen van de tunnel. 



We staan hier aan de overkant van het spoor en zien de plek waar het graafwerk straks gaat beginnen.

Het startsein werd gegeven. Een hele ploeg getrainde mensen liep naar het spoor toe....


Als eerste actie werden de klemmen waar de rails mee aan de biezen zitten losgemaakt om vier stukken rails te kunnen verwijderen. De rails was al eerder doorgezaagd op 4 plaatsen. Je ziet Hans in zijn rode jas lopen, we moesten daar weg en we werden begeleid door de chef van Bane Nor. ( blauwe helm)

    Eerst werd het grind van de spoorbaan weggegraven.  De rails werden daarna verwijderd

   



 


  De rails werden door twee graafmachines opgetild en opzij gelegd. Hier hangt er een stuk rail in de lucht. De graafmachines reden synchroon om de rails te vervoeren.

                 De frisdrank voor de werkploeg werd koel gehouden in de beek.



En toen kon het graafwerk beginnen. Met 5 graafmachines werd een enorm gat gemaakt voor de tunnel doorgang. Het leek wel een mierenhoop! En ze raakten elkaar niet!!

 Hieronder de link voor het filmpje. Adres blauw maken met de muis en openen met rechter muisknop: koppeling openen.
    Film 1  
https://youtu.be/uPmKzdZ5OSU




We hebben tot in de kleine uurtjes staan kijken en toen werd het te donker en zijn we maar gaan slapen. De herrie viel mee....we hoefden niet naar een hotel.

De volgende dag was het gat klaar en werd de grond gelijk gemaakt voor de tunnel stukken. In de oranje pakken zaten polystyreen platen die als vlakke ondergrond dienden. Rechts bij de gele hesjes zie je de opgenomen treinrails liggen. De gele draden over de kuil zijn de leidingen van glasvezelkabel van BaneNor. Daarnaast lag ook onze doorgeknipte telefoonkabel!
                          de link voor filmpje 2

 https://youtu.be/zKcqFJSUjIk 



Het was duidelijk uur U, alle hens aan dek.... wel 22 auto's geteld op de weg.

De buizen voor het water van de beek moeten ook onder het spoor door, en worden lager gelegd dan de tunnel. Bij veel beekwater kan de tunnel niet onder water komen te staan.

Filmpje 3            https://youtu.be/BBfIm3zXiQ0                              


Filmpje 4            https://youtu.be/ALGrddEp8Og




Dit was zondagmorgen de 16e juni, 's nachts was de tunnel geplaatst terwijl wij sliepen...

Filmpje nr 5 

https://youtu.be/IMvqcyBEIvw   

We hebben de tuinstoeltjes erbij gehaald....en daar gepicknickt om niks te missen.

Een element wordt hier van haken voorzien en door de hijskraan opgepakt. Een mannetje op een ladder maakt de hijshaken vast.


Daar gaat het stuk beton.....het is vingerspitsen gevoel voor de machinist!


Een ploeg staat klaar om het element op de juiste plek te krijgen.... weegt 18000 kg!!

filmpje 6 

https://youtu.be/81H727WeWUE

Links staan de elementen bij de ingang van de tunnel, nu worden ze rechts geplaatst.

Intussen Intussen gaat het brengen van steen en grind gewoon door....Er staan vrachtwagens met dubbele laadbakken klaar om te lossen, soms is het wachten op elkaar....

Het wordt steeds drukker op de weg....er komen nog meer werknemers, want het is nog een paar uur te gaan voor de deadline!!
 
Ze staan tot voorbij onze oprit!! Hans loopt met een muts op vanwege de muggen!

Wat een verschrikkelijke klus!!! Gaan ze het halen??

Vanaf deze plek, gezien vanaf het huis van de Duitsers, moet voor hen een weg komen naar de tunnel. De overgang voor hun huis gaat dicht.
Er wordt keihard gewerkt en de aannemer is niet tevreden.... er was tegenslag doordat er water in de kuil liep.....de graafmachines zakten weg in de blubber.



En ze hebben het gehaald!!! Een paar minuten voor de deadline hoorden we later.



Vanuit de tunnel gezien. Er moet nog heel wat gebeuren voor er een auto door kan!!




De oude spoorwegovergang naar het gele huisje wordt weer toegankelijk gemaakt.
Later, op zondag nota bene, werden de rails weer aan elkaar gelast. Dat deden ze met chemisch materiaal in een soort vuurpot. De rails werd oranje gloeiend gemaakt en dan wordt er zo'n pot opgezet. Er komt een enorme vuurbal en zo smelt het metaal van de rails weer aan elkaar. Nog nooit gezien! En we mochten er vlak bij staan.....

Terug naar Skogli.... daar lag de stapel hout te wachten...

Olivier, onze buurman kwam het hout ophalen wat al eerder in stukken was gezaagd. Nu was het land droog en kon de auto met aanhanger erin. Hij kreeg een deel van het hout, voor ons was het veel te veel.



Dat ging makkelijk zo.....het was wel drie keer rijden naar het huis van Olivier en Celina.

Daar gingen ze, door het hoge gras....Hier sluiten we mee af, de volgende blog gaat over het verven van het huis..... van ons een groet vanuit Hellevoet!



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten